Władze Gminy
BURMISTRZ MIASTA I GMINY | BURMISTRZ MIASTA I GMINY | |
![]() |
![]() |
ZASTĘPCA BURMISTRZA MIASTA I GMINY | ZASTĘPCA BURMISTRZA MIASTA I GMINY | ZASTĘPCA BURMISTRZA MIASTA I GMINY |
![]() |
![]() |
![]() |
SEKRETARZ GMINY
Krystyna Lisiecka
SKARBNIK GMINY
Małgorzata Golian
Burmistrz jest jednoosobowym organem wykonawczym gminy.
Burmistrz wybierany jest w wyborach bezpośrednich, a nie przez radę (z wyjątkiem sytuacji nadzwyczajnych – np. uzupełnienia wakatu przez radę w trybie art. 28f ustawy). Kadencja burmistrza rozpoczyna się z chwilą złożenia ślubowania, co zwykle następuje na pierwszej sesji nowo wybranej rady (art. 29 ustawy o samorządzie gminnym). Jego kadencja rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady Miejskiej lub w dniu jego wyboru przez Radę i trwa do zakończenia kadencji tej Rady.
Burmistrz realizuje zadania wynikające z przepisów prawa oraz uchwał Rady Miejskiej. Odpowiada za bieżące sprawy Gminy, zarządzanie sytuacjami kryzysowymi oraz działania w zakresie finansów gminnych.
Do głównych zadań Burmistrza należy prowadzenie polityki rozwoju lokalnego, określanie celów i priorytetów oraz planowanie zadań do realizacji przez aparat wykonawczy. Burmistrz jest również zwierzchnikiem służbowym pracowników urzędu oraz kierowników jednostek organizacyjnych Gminy.
Urząd Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie
Urząd Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie jest jednostką organizacyjną Gminy zapewniającą obsługę administracyjną, organizacyjną i techniczną przy wykonywaniu zadań publicznych o znaczeniu lokalnym i należących do zakresu zadań Gminy:
- własnych – wynikających z ustaw, Statutu Gminy i uchwał Rady Miejskiej,
- zleconych z zakresu administracji rządowej na mocy ustaw,
- powierzonych – na podstawie porozumień zawartych z jednostkami samorządu terytorialnego
KOMÓRKI ORGANIZACYJNE URZĘDU
WYDZIAŁY:
- Wydział Funduszy i Dotacji
- Wydział Finansowy
- Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami
- Wydział Gospodarki Komunalnej
- Wydział Gospodarki Przestrzennej
- Wydział Gospodarki Odpadami
- Wydział Organizacyjny
- Wydział Podatków i Opłat
- Wydział Planowania i Realizacji Inwestycji
- Wydział Spraw Obywatelskich
- Urząd Stanu Cywilnego
- Wydział Obsługi Klienta
- Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa
- Wydział Zarzadzania Kryzysowego
- Wydział Promocji
- Wydział Utrzymania Dróg
- Wydział Transportu
ZESPOŁY:
- Zespół Radców Prawnych
SAMODZIELNE STANOWISKA:
- Audytor Wewnętrzny
- Kontrola wewnętrzna
- Inspektor Ochrony Danych
- Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych
jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców, w tym w szczególności w zakresie: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska, dróg i mostów gminnych, zaopatrzenia w wodę, utrzymania czystości i porządku, transportu lokalnego, pomocy społecznej, ochrony zdrowia, edukacji publicznej, kultury (w tym bibliotek), kultury fizycznej i turystyki.
Rada Miejska w Kątach Wrocławskich
Rada Miejska jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy. Do jej kompetencji należą wszystkie sprawy z zakresu działania Gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
Do wyłącznych kompetencji Rady Miejskiej należą m.in.:
- uchwalanie Statutu Gminy,
- uchwalanie budżetu Gminy,
- rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu,
- podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,
- rozpatrywanie raportu o stanie gminy,
- uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- uchwalanie programów gospodarczych, w tym przyjmowanie programów rozwoju w trybie określonym w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju,
- ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
- podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielania na ten cel odpowiedniego majątku,
- podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat lokalnych – w granicach określonych w odrębnych ustawach.
SKŁAD RADY MIEJSKIEJ W KĄTACH WROCŁAWSKICH KADENCJI 2024 – DO MAJA 2024
- Anna Skórczak – Przewodnicząca Rady Miejskiej
- Wojciech Wójcik – I Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
- Beata Czuchrowska – II Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej
- Krzysztof Bujak
- Danuta Drożdż
- Gabriela Feldman
- Tomasz Giniewski
- Anna Krawczyk-Herbut
- Grzegorz Kołcz – Mirosław Pawlaczyk (od czerwca 2023 do końca kadencji)
- Antoni Kopeć
- Sebastian Kotlarz
- Wanda Laszczyńska
- Dawid Ludwikowski
- Grzegorz Mitek
- Jerzy Osiński
- Grzegorz Pacyna
- Czesław Pudlik
- Dorota Smak
- Piotr Sobko
- Katarzyna Sebzda-Sztul
- Jarosław Wojciechowski
SKŁAD RADY MIEJSKIEJ W KĄTACH WROCŁAWSKICH KADENCJI 2024–2029
- Anna Skórczak – Przewodnicząca Rady Miejskiej
- Sebastian Kotlarz – I Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
- Michał Mączyński – II Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
- Anna Ambrozik
- Piotr Brzuzek
- Beata Czuchrowska
- Maciej Drab
- Marlena Gądkowska
- Paweł Głowacki
- Maciej Klimowicz
- Grzegorz Kołcz
- Aneta Mazgaj
- Bogdan Michajluk
- Andrzej Okapiec
- Lidia Reps
- Magdalena Sieńko
- Dorota Smak
- Piotr Sobko
- Agnieszka Sypień
- Alina Witek
- Łukasz Zachara
Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącą. Informacje o terminie, miejscu i porządku obrad są publicznie dostępne.
Zespół Obsługi Jednostek Oświatowych (ZOJO)
Zespół Obsługi Jednostek Oświatowych jest jednostką obsługującą placówki oświatowe Gminy Kąty Wrocławskie. ZOJO realizuje zadania Gminy w zakresie wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej jednostek obsługiwanych.
JEDNOSTKAMI OBSŁUGIWANYMI SĄ:
- Szkoła Podstawowa nr 1 im. Kardynała Bolesława Kominka w Kątach Wrocławskich,
- Szkoła Podstawowa nr 2 im. Janusza Korczaka w Kątach Wrocławskich,
- Szkoła Podstawowa w Gniechowicach,
- Szkoła Podstawowa w Małkowicach,
- Zespół Szkolno-Przedszkolny w Krzeptowie,
- Zespól Szkolno-Przedszkolny w Sadkowie,
- Zespół Szkolno-Przedszkolny w Smolcu,
- Przedszkole Publiczne w Kątach Wrocławskich,
- Przedszkole Publiczne nr 2 w Kątach Wrocławskich,
- Gminny Żłobek „Skrzat” w Katach Wrocławskich
DO ZADAŃ ZOJO NALEŻĄ:
- prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami i przyjętymi zasadami rachunkowości (rachunek podstawowy, rachunek Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz rachunki depozytowe),
- prowadzenie ksiąg rachunkowych jednostek obsługiwanych,
- przeprowadzanie operacji bankowych oświatowych jednostek obsługiwanych.
- gromadzenie i przechowywanie dokumentacji finansowo – księgowej,
- sporządzanie sprawozdań finansowych i budżetowych,
- współpraca z dyrektorami obsługiwanych jednostek w zakresie tworzenia planów finansowych oraz ich zmian,
- naliczanie wynagrodzeń pracowników jednostek objętych obsługą i innych należności w tym z tytułu umów cywilnoprawnych oraz ich rozliczanie z ZUS-em i Urzędem Skarbowym,
- gromadzenie i przechowywanie dokumentacji kadrowo-płacowej,
- organizowanie spraw związanych z zakładaniem i likwidacją jednostek obsługiwanych przez Gminę Kąty Wrocławskie,
- planowanie sieci przedszkoli i szkół prowadzonych przez Gminę Kąty Wrocławskie oraz granic ich obwodów,
- zapewnienie obsługi administracyjnej, organizacyjnej i prawnej jednostkom oświatowym prowadzonym przez Gminę
- obsługa konkursów na stanowisko dyrektorów jednostek oświatowych,
- przygotowanie czynności związanych z oceną pracy dyrektorów jednostek oświatowych,
- ustalanie priorytetów oraz zasad dofinansowania doskonalenia zawodowego pracowników pedagogicznych,
- dokonywanie czynności związanych z nadaniem stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego,
- analizowanie i zatwierdzanie arkuszy organizacji pracy jednostek oświatowych prowadzonych przez Gminę,
- prowadzenie ewidencji publicznych i niepublicznych jednostek oświatowych,
- prowadzenie rejestru żłobków,
- prowadzenie baz danych w ramach systemu informacji oświatowej,
- prowadzenie sprawozdawczości statystycznej (w tym GUS), sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli,
- wykonywanie zadań związanych ze spełnianiem obowiązku szkolnego i prowadzenie spraw związanych ze spełnianiem obowiązku nauki,
- naliczanie i rozliczanie dotacji dla niepublicznych placówek oświatowych,
- naliczanie i rozliczanie dotacji dla niepublicznych żłobków,
- wykonywanie zadań z zakresu otrzymanych dotacji oświatowych,
- obsługa zadania w zakresie dofinansowania przygotowania zawodowego młodocianych pracowników,
- obsługa finansowo-księgowa oraz prowadzenie i koordynowanie działań w zakresie funduszu zdrowotnego dla nauczycieli,
- organizacja i koordynacja dowozu uprawnionych uczniów przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjalnych w tym uczniów niepełnosprawnych,
- prowadzenie spraw kadrowych dyrektorów oświatowych jednostek obsługiwanych oraz pracowników ZOJO,
- przygotowanie, prowadzenie i rozlicznie projektów finansowanych ze źródeł UE oraz innych źródeł zewnętrznych.
ZOJO działa w strukturze bezwydziałowej.
Szczegółowy podział obowiązków pracowników reguluje regulamin organizacyjny. Jednostka finansowana jest z budżetu Gminy i prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z zasadami obowiązującymi jednostki budżetowe.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej (GOPS)
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kątach Wrocławskich został powołany uchwałą nr XI/39/90 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 27.04.1990 r. i działa w oparciu o:
- Statut zatwierdzony uchwałą Rady Miejskiej,
- Regulamin organizacyjny GOPS, wprowadzony zarządzeniem Kierownika GOPS,
- Akty wydane przez: Radę Miejską – Burmistrza Miasta i Gminy, Kierownika Ośrodka
Siedziba Ośrodka mieści się przy ul. Nowowiejskiej 4 w Kątach Wrocławskich. Zasięg działania obejmuje całą Gminę.
GOPS zatrudnia 25 pracowników etatowych oraz współpracuje z sześcioma specjalistami (informatyka, prawo, psychologia, BHP).
ZGODNIE Z USTAWĄ O POMOCY SPOŁECZNEJ, DO ZADAŃ WŁASNYCH GMINY O CHARAKTERZE OBOWIĄZKOWYM, REALIZOWANYCH PRZEZ GOPS, NALEŻĄ M.IN.:
- Opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka;
- sporządzanie, zgodnie z art. 16a ustawy, oceny w zakresie pomocy społecznej;
- udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
- przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego;
- opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę, która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem;
- praca socjalna;
- organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
- prowadzenie i zapewnienie miejsc w mieszkaniach chronionych;
- dożywianie dzieci;
- sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym
- kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu;
- pomoc osobom mającym trudność w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego
- sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, w formie dokumentu elektronicznego z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
- utworzenie i utrzymywanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych;
- opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
GOPS realizuje również zadania wynikające z innych ustaw i programów rządowych, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych, m.in. zadania wynikające z ustawy o:
- świadczeniach rodzinnych,
- pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
- dodatkach mieszkaniowych,
- wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
- przeciwdziałaniu przemocy domowej,
- Karcie Dużej Rodziny,
- wspieraniu kobiet w ciąży i rodzin Za życiem.
Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w Kątach Wrocławskich
Zakład Gospodarki Mieszkaniowej jest jednostką budżetową Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie z siedzibą w Kątach Wrocławskich. Celem jego działalności jest realizacja zadań określonych w statucie, nadanym uchwałą Rady Miejskiej nr LIII/381/06 z dnia 11 lipca 2006 roku.
DO ZADAŃ ZAKŁADU GOSPODARKI MIESZKANIOWEJ NALEŻĄ:
- utrzymanie w należytym stanie technicznym budynków mieszkalnych oraz budynków remiz OSP (Małkowice, Gniechowice, Zachowice, Smolec) terenów przynależnych będących w zasobach ZGM, lokali i urządzeń komunalnych będących własnością Gminy poprzez prowadzenie ich właściwej eksploatacji w tym wykonywanie napraw, remontów i modernizacji oraz bieżącą obsługę najemców w zakresie wynikającym z przepisów prawa i potrzeb eksploatacyjnych;
- gospodarowanie mieszkaniowym zasobem Gminy w zakresie zawierania umów o najem lokali socjalnych, komunalnych, użytkowych oraz umów na dzierżawę terenów będących w zasobach ZGM;
- obsługa wywozu odpadów komunalnych z gospodarstw domowych w zakresie wyboru wykonawcy, zawarcia stosownych umów na realizację zadania oraz nadzór nad realizacją zamówienia;
- obsługa cmentarzy komunalnych zlokalizowanych w Smolcu przy ul. Starowiejskiej, Kątach Wrocławskich przy ul. Mireckiego, Sośnicy, Pełcznicy, Kilianowie w zakresie obejmującym: prowadzenie ewidencji zmarłych, dokonywanie uzgodnień miejsc grzebalnych, prowadzenie rejestru oraz rezerwacji w tym pobierania opłat w tym zakresie, prowadzenie spraw związanych z ekshumacją zwłok.