Władze Gminy

BURMISTRZ MIASTA I GMINY BURMISTRZ MIASTA I GMINY  
 

 

ZASTĘPCA BURMISTRZA MIASTA I GMINY ZASTĘPCA BURMISTRZA MIASTA I GMINY ZASTĘPCA BURMISTRZA MIASTA I GMINY

 

 
SEKRETARZ GMINY

Krystyna Lisiecka

SKARBNIK GMINY

Małgorzata Golian


Burmistrz jest jednoosobowym organem wykonawczym gminy.
Burmistrz wybierany jest w wyborach bezpośrednich, a nie przez radę (z wyjątkiem sytuacji nadzwyczajnych – np. uzupełnienia wakatu przez radę w trybie art. 28f ustawy). Kadencja burmistrza rozpoczyna się z chwilą złożenia ślubowania, co zwykle następuje na pierwszej sesji nowo wybranej rady (art. 29 ustawy o samorządzie gminnym). Jego kadencja rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady Miejskiej lub w dniu jego wyboru przez Radę i trwa do zakończenia kadencji tej Rady.
Burmistrz realizuje zadania wynikające z przepisów prawa oraz uchwał Rady Miejskiej. Odpowiada za bieżące sprawy Gminy, zarządzanie sytuacjami kryzysowymi oraz działania w zakresie finansów gminnych.
Do głównych zadań Burmistrza należy prowadzenie polityki rozwoju lokalnego, określanie celów i priorytetów oraz planowanie zadań do realizacji przez aparat wykonawczy. Burmistrz jest również zwierzchnikiem służbowym pracowników urzędu oraz kierowników jednostek organizacyjnych Gminy.


Urząd Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie

Urząd Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie jest jednostką organizacyjną Gminy zapewniającą obsługę administracyjną, organizacyjną i techniczną przy wykonywaniu zadań publicznych o znaczeniu lokalnym i należących do zakresu zadań Gminy:

  1. własnych – wynikających z ustaw, Statutu Gminy i uchwał Rady Miejskiej,
  2. zleconych z zakresu administracji rządowej na mocy ustaw,
  3. powierzonych – na podstawie porozumień zawartych z jednostkami samorządu terytorialnego

KOMÓRKI ORGANIZACYJNE URZĘDU

WYDZIAŁY:

  1. Wydział Funduszy i Dotacji
  2. Wydział Finansowy
  3. Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami
  4. Wydział Gospodarki Komunalnej
  5. Wydział Gospodarki Przestrzennej
  6. Wydział Gospodarki Odpadami
  7. Wydział Organizacyjny
  8. Wydział Podatków i Opłat
  9. Wydział Planowania i Realizacji Inwestycji
  10. Wydział Spraw Obywatelskich
  11. Urząd Stanu Cywilnego
  12. Wydział Obsługi Klienta
  13. Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa
  14. Wydział Zarzadzania Kryzysowego
  15. Wydział Promocji
  16. Wydział Utrzymania Dróg
  17. Wydział Transportu

ZESPOŁY:

  1. Zespół Radców Prawnych

SAMODZIELNE STANOWISKA:    

  1. Audytor Wewnętrzny
  2. Kontrola wewnętrzna
  3. Inspektor Ochrony Danych
  4. Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych
Najważniejszym zadaniem własnym Gminy
jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców, w tym w szczególności w zakresie: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska, dróg i mostów gminnych, zaopatrzenia w wodę, utrzymania czystości i porządku, transportu lokalnego, pomocy społecznej, ochrony zdrowia, edukacji publicznej, kultury (w tym bibliotek), kultury fizycznej i turystyki.


Rada Miejska w Kątach Wrocławskich
  

Rada Miejska jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy. Do jej kompetencji należą wszystkie sprawy z zakresu działania Gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
Do wyłącznych kompetencji Rady Miejskiej należą m.in.:

  • uchwalanie Statutu Gminy,
  • uchwalanie budżetu Gminy,
  • rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu,
  • podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,
  • rozpatrywanie raportu o stanie gminy,
  • uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
  • uchwalanie programów gospodarczych, w tym przyjmowanie programów rozwoju w trybie określonym w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju,
  • ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
  • podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielania na ten cel odpowiedniego majątku,
  • podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat lokalnych – w granicach określonych w odrębnych ustawach.

SKŁAD RADY MIEJSKIEJ W KĄTACH WROCŁAWSKICH KADENCJI 2024 – DO MAJA 2024

  1.  Anna Skórczak – Przewodnicząca Rady Miejskiej
  2. Wojciech Wójcik – I Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
  3. Beata Czuchrowska – II Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej
  4.  Krzysztof Bujak
  5.  Danuta Drożdż
  6. Gabriela Feldman
  7. Tomasz Giniewski
  8. Anna Krawczyk-Herbut
  9. Grzegorz Kołcz – Mirosław Pawlaczyk (od czerwca 2023 do końca kadencji)
  10.  Antoni Kopeć
  11. Sebastian Kotlarz
  12. Wanda Laszczyńska
  13. Dawid Ludwikowski
  14. Grzegorz Mitek
  15. Jerzy Osiński
  16. Grzegorz Pacyna
  17. Czesław Pudlik
  18. Dorota Smak
  19. Piotr Sobko
  20. Katarzyna Sebzda-Sztul
  21. Jarosław Wojciechowski

 
SKŁAD RADY MIEJSKIEJ W KĄTACH WROCŁAWSKICH KADENCJI 2024–2029

  1. Anna Skórczak – Przewodnicząca Rady Miejskiej
  2. Sebastian Kotlarz – I Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
  3. Michał Mączyński – II Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
  4. Anna Ambrozik
  5. Piotr Brzuzek
  6. Beata Czuchrowska
  7. Maciej Drab
  8. Marlena Gądkowska
  9. Paweł Głowacki
  10. Maciej Klimowicz
  11. Grzegorz Kołcz
  12. Aneta Mazgaj
  13. Bogdan Michajluk
  14. Andrzej Okapiec
  15. Lidia Reps
  16. Magdalena Sieńko
  17. Dorota Smak
  18. Piotr Sobko
  19. Agnieszka Sypień
  20. Alina Witek
  21. Łukasz Zachara

Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącą. Informacje o terminie, miejscu i porządku obrad są publicznie dostępne.

Zespół Obsługi Jednostek Oświatowych (ZOJO)

Zespół Obsługi Jednostek Oświatowych jest jednostką obsługującą placówki oświatowe Gminy Kąty Wrocławskie. ZOJO realizuje zadania Gminy w zakresie wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej jednostek obsługiwanych.
 
JEDNOSTKAMI OBSŁUGIWANYMI SĄ:

  1. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Kardynała Bolesława Kominka w Kątach Wrocławskich,
  2. Szkoła Podstawowa nr 2 im. Janusza Korczaka w Kątach Wrocławskich,
  3. Szkoła Podstawowa w Gniechowicach,
  4. Szkoła Podstawowa w Małkowicach,
  5. Zespół Szkolno-Przedszkolny w Krzeptowie,
  6. Zespól Szkolno-Przedszkolny w Sadkowie,
  7. Zespół Szkolno-Przedszkolny w Smolcu,
  8. Przedszkole Publiczne w Kątach Wrocławskich,
  9. Przedszkole Publiczne nr 2 w Kątach Wrocławskich,
  10. Gminny Żłobek „Skrzat” w Katach Wrocławskich


DO ZADAŃ ZOJO NALEŻĄ:

  1. prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami i przyjętymi zasadami rachunkowości (rachunek podstawowy, rachunek Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz rachunki depozytowe),
  2. prowadzenie ksiąg rachunkowych jednostek obsługiwanych,
  3. przeprowadzanie operacji bankowych oświatowych jednostek obsługiwanych.
  4. gromadzenie i przechowywanie dokumentacji finansowo – księgowej,
  5. sporządzanie sprawozdań finansowych i budżetowych,
  6. współpraca z dyrektorami obsługiwanych jednostek w zakresie tworzenia planów finansowych oraz ich zmian,
  7. naliczanie wynagrodzeń pracowników jednostek objętych obsługą i innych należności w tym z tytułu umów cywilnoprawnych oraz ich rozliczanie z ZUS-em i Urzędem Skarbowym,
  8. gromadzenie i przechowywanie dokumentacji kadrowo-płacowej,
  9. organizowanie spraw związanych z zakładaniem i likwidacją jednostek obsługiwanych przez Gminę Kąty Wrocławskie,  
  10. planowanie sieci przedszkoli i szkół prowadzonych przez Gminę Kąty Wrocławskie oraz granic ich obwodów,
  11. zapewnienie obsługi administracyjnej, organizacyjnej i prawnej jednostkom oświatowym prowadzonym przez Gminę
  12. obsługa konkursów na stanowisko dyrektorów jednostek oświatowych,
  13. przygotowanie czynności związanych z oceną pracy dyrektorów jednostek oświatowych,
  14. ustalanie priorytetów oraz zasad dofinansowania doskonalenia zawodowego pracowników pedagogicznych,
  15. dokonywanie czynności związanych z nadaniem stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego,
  16. analizowanie i zatwierdzanie arkuszy organizacji pracy jednostek oświatowych prowadzonych przez Gminę,
  17. prowadzenie ewidencji publicznych i niepublicznych jednostek oświatowych,
  18. prowadzenie rejestru żłobków,
  19. prowadzenie baz danych w ramach systemu informacji oświatowej,
  20. prowadzenie sprawozdawczości statystycznej (w tym GUS), sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli,  
  21. wykonywanie zadań związanych ze spełnianiem obowiązku szkolnego i prowadzenie spraw związanych ze spełnianiem obowiązku nauki,
  22. naliczanie i rozliczanie dotacji dla niepublicznych placówek oświatowych,
  23. naliczanie i rozliczanie dotacji dla niepublicznych żłobków,
  24. wykonywanie zadań z zakresu otrzymanych dotacji oświatowych,
  25. obsługa zadania w zakresie dofinansowania przygotowania zawodowego młodocianych pracowników,
  26. obsługa finansowo-księgowa oraz prowadzenie i koordynowanie działań w zakresie funduszu zdrowotnego dla nauczycieli,
  27. organizacja i koordynacja dowozu uprawnionych uczniów przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjalnych w tym uczniów niepełnosprawnych,
  28. prowadzenie spraw kadrowych dyrektorów oświatowych jednostek obsługiwanych oraz pracowników ZOJO,
  29. przygotowanie, prowadzenie i rozlicznie projektów finansowanych ze źródeł UE oraz innych źródeł zewnętrznych.

ZOJO działa w strukturze bezwydziałowej.
Szczegółowy podział obowiązków pracowników reguluje regulamin organizacyjny. Jednostka finansowana jest z budżetu Gminy i prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z zasadami obowiązującymi jednostki budżetowe.


Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej (GOPS)


Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kątach Wrocławskich został powołany uchwałą nr XI/39/90 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 27.04.1990 r. i działa w oparciu o:

  • Statut zatwierdzony uchwałą Rady Miejskiej,
  • Regulamin organizacyjny GOPS, wprowadzony zarządzeniem Kierownika GOPS,
  • Akty wydane przez: Radę Miejską – Burmistrza Miasta i Gminy, Kierownika Ośrodka

Siedziba Ośrodka mieści się przy ul. Nowowiejskiej 4 w Kątach Wrocławskich. Zasięg działania obejmuje całą Gminę.

GOPS zatrudnia 25 pracowników etatowych oraz współpracuje z sześcioma specjalistami (informatyka, prawo, psychologia, BHP).

ZGODNIE Z USTAWĄ O POMOCY SPOŁECZNEJ, DO ZADAŃ WŁASNYCH GMINY O CHARAKTERZE OBOWIĄZKOWYM, REALIZOWANYCH PRZEZ GOPS, NALEŻĄ M.IN.:

  1. Opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka;
  2. sporządzanie, zgodnie z art. 16a ustawy, oceny w zakresie pomocy społecznej;
  3. udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym;
  4. przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych;
  5. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych;
  6. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego;
  7. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
  8.  przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego;
  9. opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę, która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem;
  10. praca socjalna;
  11. organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
  12. prowadzenie i zapewnienie miejsc w mieszkaniach chronionych;
  13. dożywianie dzieci;
  14. sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym
  15. kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu;
  16. pomoc osobom mającym trudność w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego
  17. sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, w formie dokumentu elektronicznego z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
  18. utworzenie i utrzymywanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników;
  19. przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych;
  20. opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

GOPS realizuje również zadania wynikające z innych ustaw i programów rządowych, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych, m.in. zadania wynikające z ustawy o:

  • świadczeniach rodzinnych,
  • pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
  • dodatkach mieszkaniowych,
  • wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
  • przeciwdziałaniu przemocy domowej,
  • Karcie Dużej Rodziny,
  • wspieraniu kobiet w ciąży i rodzin Za życiem.


Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w Kątach Wrocławskich

Zakład Gospodarki Mieszkaniowej jest jednostką budżetową Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie z siedzibą w Kątach Wrocławskich. Celem jego działalności jest realizacja zadań określonych w statucie, nadanym uchwałą Rady Miejskiej nr LIII/381/06 z dnia 11 lipca 2006 roku.

DO ZADAŃ ZAKŁADU GOSPODARKI MIESZKANIOWEJ NALEŻĄ:

  1. utrzymanie w należytym stanie technicznym budynków mieszkalnych oraz budynków remiz OSP (Małkowice, Gniechowice, Zachowice, Smolec) terenów przynależnych będących w zasobach ZGM, lokali i urządzeń komunalnych będących własnością Gminy poprzez prowadzenie ich właściwej eksploatacji w tym wykonywanie napraw, remontów i modernizacji oraz bieżącą obsługę najemców w zakresie wynikającym z przepisów prawa i potrzeb eksploatacyjnych;
  2. gospodarowanie mieszkaniowym zasobem Gminy w zakresie zawierania umów o najem lokali socjalnych, komunalnych, użytkowych oraz umów na dzierżawę terenów będących w zasobach ZGM;
  3. obsługa wywozu odpadów komunalnych z gospodarstw domowych w zakresie wyboru wykonawcy, zawarcia stosownych umów na realizację zadania oraz nadzór nad realizacją zamówienia;
  4. obsługa cmentarzy komunalnych zlokalizowanych w Smolcu przy ul. Starowiejskiej, Kątach Wrocławskich przy ul. Mireckiego, Sośnicy, Pełcznicy, Kilianowie w zakresie obejmującym: prowadzenie ewidencji zmarłych, dokonywanie uzgodnień miejsc grzebalnych, prowadzenie rejestru oraz rezerwacji w tym pobierania opłat w tym zakresie, prowadzenie spraw związanych z ekshumacją zwłok.